MusicScene / Josua

MusicScene is een technisch platform dat draait op je smartphone (Android 2.3 en hoger). Met dit platform kunnen hoorspelen in de openbare ruimte geregisseerd worden.

Ik vond het belangrijk dat de maker van het verhaal dramaturgie kon toepassen op het verhaal zodat er meer controle is over wat het publiek ervaart. De maker kan dus bepalen waar scenes zich afspelen in de openbare ruimte. Het publiek hoort heel zachtjes muziek, bijvoorbeeld in zijn rechter oor. Als hij zich draait past het geluid zich aan in de richting waar de scene zich afspeelt. Zonder te draaien bevind de scene zich dus rechts van deze persoon. Hij draait zich richting het geluid en begint te lopen. Naar mate hij dichter bij de locatie komt wordt het geluid harder. Het publiek blijft zich oriënteren aan de hand van de muziek en aangekomen op de locatie zal automatisch een scene starten. Na deze scene start er weer heel zachtjes muziek. Het publiek navigeert zodanig van scene naar scene.

Bovenop de verhalende laag (muziek en scenes) ligt een laag met de omgeving. dit zijn losse geluiden die in de stad geplaatst kunnen worden en waarmee de wereld vormgegeven wordt. Denk hierbij aan soundscapes in de setting van het verhaal, geluiden van dieren en mensen, voertuigen, etc.  De mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos. Deze geluiden kunnen zich ook verplaatsen. Denk aan vogels die letterlijk rond vliegen, personages op straat, etc.

Dit systeem heeft, behalve de menu’s, geen visuele middelen. Het publiek loopt door een wereld die ze niet kunnen zien.

Met dit systeem heb ik een hoorspel gemaakt. Dit hoorspel gaat over de Utrechtse homoseksuelen affaire van 1730 waar in 2 jaar tijd ter dood zijn veroordeeld omdat ze schuldig waren aan sodomie. Het verhaal draait om Josua Wils, coster van de Dom toren, die de katalysator is geweest van een landelijke vervolging. Voor een groot deel is het verhaal historisch accuraat, maar ik heb daar een dramatische laag overheen gezet.

een aantal audio samples:

muziek (zelf geschreven):

Track 1

Track 2

Track 3

Scene 3

Track 5

Track 6

Geef een antwoord